Το τοπίο πίσω από την Τζοκόντα δεν είναι η Τοσκάνη!

"Πίσω από την Gioconda είναι ο δικός μας Marecchia",  δηλώνουν πεπεισμένες δύο ερευνήτριες από το Ουρμπίνο μετά από τέσσερα χρόνια γεωμορφολογικών μελετών.
Η Ρομάνια (νομός της νοτιο-ανατολικής Ιταλίας) μπορεί  τώρα να έχει τα πρωτεία σε ό,τι αφορά τη Μόνα Λίζα, τον πιο διάσημο πίνακα στον κόσμο, που θαυμάζεται από εκατομμύρια ανθρώπους στο Μουσείο του Λούβρου.
 Οι δύο ερευνήτριες του Ουρμπίνο (που συμμετείχαν και στο πρόγραμμα 
MVR – αναγεννησιακά τοπία του Μοντεφέλτρο” σε πίνακες του Piero della Francesca) είναι η Olivia Nesci (ειδική στη γεωμορφολογία) και η Rosetta Borchia (ζωγράφος-φωτογράφος) και χαρακτηρίζονται «κυνηγοί τοπίων» (cacciatrici di paesaggi).   Μετά από τέσσερα χρόνια μελετών ετοιμάζουν ένα βιβλίο (είναι στο στάδιο της εκτύπωσης) που ονομάζεται "Κώδικας P", στο οποίο δείχνουν ότι πίσω από τα όμορφα και αινιγματικά χαρακτηριστικά της Μόνα Λίζα, το τοπίο που απεικονίζεται από τον Λεονάρντο ντα Βίντσι είναι εκείνο της κοιλάδας του Marecchia, και όχι ένα τοπίο της Τοσκάνης, όπως πάντα φανταζόμασταν.
Πιο αναλυτικά, το τοξωτό γεφύρι που βλέπετε στο δεξιό ώμο της Μόνα Λίζα είναι αυτό του
Pozzale στον ποταμό Marecchia, στην περιοχή της εκβολής του χείμαρρου Senatello, περιοχή που δεν απέχει πολύ από το Pennabilli, αναγνωρίσιμη από τον γκρεμό.
Και το υπόλοιπο του τοπίου της εικόνας;

Στο κάτω μέρος της αριστερής πλευράς απεικονίζεται πάντα ο ποταμός Marecchia που θολώνει στο βάθος του ορίζοντα, έτσι όπως διακρίνεται από την κορυφή του βουνού Benedetto (μεταξύ της Sant'Agata Feltria και της κοιλάδας του Marecchia). Η απεικόνιση της διαδοχής των τοπίων είναι πλήρης, περιλαμβάνει τα βουνά Nerone και Catria, μέχρι το Conero, το οποίο φαίνεται ελάχιστα.
Στο βιβλίο, το οποίο θα παρουσιαστεί σύντομα στο Ρίμινι και στη συνέχεια, στο Πέζαρο, ένα σύνολο από 164 ταμπλό συγκρίνει τον πίνακα (οι εικόνες του οποίου είναι  υψηλής ανάλυσης) με  την πραγματική γεωμορφολογία του εδάφους, η οποία έχει διερευνηθεί με τη χρήση πραγματικών δορυφορικών φωτογραφιών από το γεωλόγο Andrea Dignani καταγόμενο από την περιοχή του Jesi .
Φαίνεται πως τα διάφορα μυστήρια του πίνακα της Τζοκόντα, είτε με τον ένα, είτε με τον άλλο τρόπο, δεν σταματούν  να απασχολούν εδώ και αιώνες την επιστήμη. Αυτή
άλλωστε είναι και η γοητεία της..

Dietro la Gioconda c'è il nostro Marecchia
Due studiose di Urbino ne sono convinte dopo quattro anni di ricerche e di rilievi morfologici

RIMINI - La Romagna adesso può mettere il cappello persino sulla Gioconda di Leonardo, il quadro più famoso del mondo ammirato da milioni di persone al Louvre. Due ricercatrici di Urbino, Olivia Nesci specialista di geomorfologia e Rosetta Borchia pittrice-fotografa, dopo quattro anni di studi hanno dato alle stampe un libro, dal titolo Codice P, nel quale dimostrano che alle spalle delle splendide ed enigmatiche fattezze di Monna Lisa il paesaggio ritratto da Leonardo da Vinci è quello della valle del Marecchia, e non un paesaggio toscano come si era sempre immaginato.
Entrando nei dettagli, il ponte a più arcate che si vede a destra della spalla della Gioconda è quello di Pozzale sul fiume Marecchia nella zona della confluenza del torrente Senatello, località non lontana da Pennabilli riconoscibile per la rupe. E il resto del paesaggio del quadro? Nel fondo della parte sinistra è ritratto sempre il fiume Marecchia che sfuma all’orizzonte, visto dalla cima del Monte Benedetto (tra Sant’Agata Feltria e la vallata del Marecchia, ndr). In successione la veduta è completa, comprende i monti Nerone e Catria, fino al Conero di cui si vede pochissimo. Nel libro, che sarà presentato prossimamente a Rimini e poi a Pesaro, un corredo di 164 tavole mette a confronto il dipinto (studiato con immagini ad altissima risoluzione) e la geomorfologia reale indagata con foto satellitari dal geologo jesino Andrea Dignani

Πηγή: romagnanoi