Ο Τιτσιάνο (Tiziano) βασιλεύει στη Ρώμη
Ο Τιτσιάνο (Tiziano) βασιλεύει στη Ρώμη
Μεγάλη έκθεση για τον Τιτσιάνο (Tiziano) στη Ρώμη από 5/3 έως 16/6
* Όσοι φίλοι του blog e-italika βρεθούν στην αιώνια πόλη έως τις 16 Ιουνίου δεν πρέπει να χάσουν την ευκαιρία να επισκεφτούν
τη μεγάλη έκθεση αφιέρωμα στο έργο του σπουδαιότατου αναγεννησιακού ζωγράφου και
δασκάλου Tiziano (Τιτσιάνο, ή Τισιανού παλαιότερα, που πλάι του
μαθήτευσε μεταξύ άλλων και ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος).
Είκοσι χρόνια από την προηγούμενη μεγάλη έκθεση για τον Τιτσιάνο (Tiziano) στο Παλάτσο Ντουκάλε (Palazzo Ducale) της Βενετίας και πολύ περισσότερα από την αναδρομική του 1935 στο Pesaro, ο ζωγράφος τιμάται τώρα στις Σκουντερίε ντελ Κουιρινάλε (Scuderie del Quirinale) της Ρώμης ως ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ευρωπαϊκής Αναγέννησης.
«Δανάη»
Στην έκθεση δίνεται η πλήρης γκάμα της δημιουργικής δουλειάς του στην
προσπάθεια για τελειότητα και ανανέωση, κατά κύριο λόγο από την
αριστουργηματική χρήση του χρώματος.
Μέσα από περίπου σαράντα έργα εμφαίνονται, από δεκαετία σε
δεκαετία, οι διαφορετικοί καλλιτεχνικοί σταθμοί της πορείας του ζωγράφου, από
τα πρώτα έργα στη Βενετία, όταν απασχολήθηκε στα εργαστήρια του Τζοβάνι Μπελίνι
(Giovanni Bellini), και τον
Τζορτζόνε (Giorgione) (από
τον οποίο έμαθε τα πάντα ως προς τη χρήση του χρώματος για να το χρησιμοποιήσει
στο τέλος με αξεπέραστη επιτυχία στα δικά του έργα), ώς τις αυτοκρατορικές
παραγγελίες του Κάρολου V και στη
συνέχεια του γιου του Φίλιππου ΙΙ.
Δεκάδες έργα, μεταξύ των οποίων ο «Άντρας με το γάντι», δάνειο από το Λούβρο,
και η «Εκδορά του Μαρσύα», από τη Δημοκρατία της Τσεχίας, θα παρουσιάζονται έως τις 16 Ιουνίου.
Η έκθεση «Τιτσιάνο» παρουσιάζει έργα από τα μεγαλύτερα μουσεία της Ιταλίας και
του εξωτερικού. Ανάμεσα σ' εκείνα που επέστρεψαν στην Ιταλία για τη ρετροσπεκτίβα
είναι και τα «Ο Κάρολος V με το
σκύλο του» και η «Αυτοπροσωπογραφία» του ζωγράφου, που φυλάσσονται στο Πράδο
της Μαδρίτης.
«Κοντσέρτο»
Η «Εκδορά του Μαρσύα» αποτελεί μέρος από τα έργα με μυθολογικό υπόβαθρο που
ανάγονται στην τελευταία περίοδο της ζωής του Τιτσιάνο. Ο ζωγράφος πέθανε στη
Βενετία το 1576. Ως προς τη γέννησή του όμως διαφωνούν οι ιστορικοί. Άλλοι την
ανάγουν το 1482 και άλλοι το 1485, πάντα στο Πιέβε ντι Καντόρε (Pieve di Cantore).
Στη Ρώμη μεταφέρθηκαν και τα αριστουργήματα που ανήκουν σε διαφορετικά ιταλικά
μουσεία, το «Κοντσέρτο» και η «Ωραία» από το Παλάτσο Πίτι της Φλωρεντίας, η
«Χλωρίδα» από τα Ουφίτσι της Φλωρεντίας και το «Πορτρέτο του Παύλου ΙΙΙ» και η
«Δανάη» από το Καποντιμόντε.
Σημειώστε πως ο Τιτσιάνο ήταν από τους πρώτους Ιταλούς που αντιλήφθηκε
πλατύτερα την καλλιτεχνική παραγωγή, με αποτέλεσμα να εργαστεί σε στενή επαφή
με τους μαικήνες της εποχής.
Για τον ξένο επισκέπτη που θα βρεθεί στη Ρώμη η έκθεση έχει ακόμα ένα δέλεαρ:
το κέλυφος στο οποίο βρίσκονται τα έργα, οι Σκουντερίε ντελ Κουιρινάλε (Scuderie del Quirinale), δηλαδή οι Στάβλοι του Κουιρινάλε.
Άρχισαν να χτίζονται το 1722 και ολοκληρώθηκαν δέκα χρόνια αργότερα. Με τα
κτήρια του Κουιρινάλε και της Κονσούλτα ορίζουν τον ανοιχτό χώρο που στο κέντρο
του βρίσκεται το σιντριβάνι των Διοσκούρων και ο οβελίσκος που ανασκάφτηκε το
1800 κοντά στο Μαυσωλείο του Αυγούστου. Το κτήριο των Στάβλων (αρχικά του Πάπα,
στη συνέχεια της βασιλικής οικογένειας) από τη μια πλευρά του κλείνει το πάρκο
Κολόνα, όπου και τα ερείπια του ναού του Σεράπιδος. Το πλήρες εμβαδόν των
Στάβλων ξεπερνά τα 3.000 τ.μ., τα μισά εκ των οποίων συγκροτούν στον πρώτο και
στο δεύτερο όροφό τους εκθεσιακούς χώρους.
Πηγή: e-net
“Tiziano” (5/3 – 16/6)
Scuderie del Quirinale
via XXIV Maggio 16, Roma
Ημέρες & ώρες:
Κυριακή – Πέμπτη 10 – 20:00
Παρασκευή – Σάββατο 10 – 22:30
Πληροφορίες και κρατήσεις 003906/39967500
http://www.coopculture.it/ticket.cfm?office=Tiziano&id=66&evento=82
- Μπορείτε ΕΔΩ να διαβάσετε το 6σέλιδο αφιέρωμα της ιταλικής εφημερίδας “Corriere della Sera” για την έκθεση «Tiziano»
- Επίσης, επισκεφτείτε το site της έκθεσης όπου μπορείτε να ΔΕΙΤΕ τα 40 έργα που εκτίθενται, αλλά και να ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ τη βιογραφία του μεγάλου καλλιτέχνη.
Tiziano
a cura di Giovanni C. F. Villa
5 marzo - 16 giugno 2013
alle Scuderie del Quirinale
Il Concerto e la Bella di Palazzo Pitti, la Flora degli
Uffizi, la Pala Gozzi di Ancona, la Danae di Capodimonte, il Carlo V con il
cane e l'Autoritratto del Prado o lo Scorticamento di Marsia di Kromeriz sono
solo alcune delle opere più conosciute di Tiziano (Pieve di Cadore 1485 circa -
Venezia 1576) che saranno esposte alle Scuderie del Quirinale. Una mostra
concepita per concludere idealmente l'ampio progetto di rilettura della pittura
veneziana e di riflessione sul ruolo cardine che essa avuto nel rinnovamento
della cultura italiana ed europea. Un percorso che le Scuderie del Quirinale
hanno sviluppato analizzando l'opera dei protagonisti della rivoluzione
pittorica moderna - da Antonello da Messina a Giovanni Bellini, da Lorenzo
Lotto a Tintoretto - di cui Tiziano è
testimonianza finale e altissima quale artista europeo per eccellenza.
Visitando la mostra sarà possibile ripercorrere i tratti salienti
dell'inarrestabile ascesa del grande artista italiano: dagli esordi veneziani
in seno alle botteghe di Giovanni Bellini e Giorgione all'autonomia acquisita
con le grandi tele per i dogi, gli Este e i Della Rovere fino ad arrivare alle
committenze imperiali di Carlo V e poi del figlio Filippo II. Decennio per
decennio, l'intera carriera di Tiziano sarà rappresentata al massimo livello
sottolineando il magistrale senso del colore e l'evoluzione di una pennellata
capace di travalicare i limiti dell'immaginario pittorico. Attraverso confronti
iconografici - tra i molti, emblematico, quello tra la Crocifissione della
chiesa dei domenicani di Ancona, il Crocifisso dell'Escorial di Madrid e il
frammento di Crocifissione oggi alla Pinacoteca Nazionale di Bologna - il
pubblico potrà percepire direttamente la novità d'impostazione e la grammatica
compositiva del Maestro, in una mostra attenta a narrarne non solo la
fondamentale dimensione di pittore religioso ma anche la complessa attività di
ritrattista della nobiltà del tempo. Una mostra ideata - grazie al sostegno e
ai prestiti delle massime istituzioni museali italiane e straniere - per far
comprendere al grande pubblico l'eccezionalità di un Tiziano capace di
accordare "la grandezza e terribilità di Michel Agnolo, la piacevolezza e
venustà di Raffaello, et il colorito proprio della Natura", secondo
l'immagine del poligrafo contemporaneo Ludovico Dolce, suo grande estimatore.
Ad accompagnare il percorso espositivo, gli esiti dell'ampia campagna di analisi
scientifiche che ha interessato gran parte della produzione dell'artista.
Compiuta dal Centro di Ateneo di Arti Visive dell'Università degli Studi di
Bergamo, la campagna ha offerto risultati di assoluto rilievo per riuscire a
definire i rapporti tra opere autografe e opere di bottega e per documentare
compiutamente l'evoluzione tecnica di Tiziano, a partire dai suoi anni di
formazione.
Il catalogo scientifico è edito da Silvana Editoriale con i contributi di
alcuni fra gli studiosi più riconosciuti del grande maestro veneto.
In : ιταλική τέχνη (arte italiana)
Tag: "ο τιτσιάνο (tiziano) βασιλεύει στη ρώμη"