Θερμή υποδοχή για την ελληνική συμμετοχή στην 55η Μπιενάλε της Βενετίας


"Το πιο εκκεντρικό, ασύλληπτο και ταυτόχρονα πιο πολιτικοποιημένο θέαμα του πλανήτη", χαρακτηρίζει η Ιndependent  την 55η Μπιενάλε Βενετίας, που άνοιξε τις πύλες της, το Σάββατο 1η Ιουνίου.
Όσο για το έργο
"History Zero" (Ιστορία Μηδέν) του Στέφανου Τσιβόπουλου με το οποίο εκπροσωπείται εφέτος η Ελλάδα, ο συντάκτης της Independent παρατηρεί ότι "είναι πιθανόν vα προσφέρει μια μελαγχολική και ενδοσκοπική ματιά στην εθνική ψυχή".
Η ελληνική συμμετοχή είναι από τις συμμετοχές της Μπιενάλε που
είχαν μεγάλη υποδοχή από τον διεθνή τύπο, πριν ακόμα εγκαινιαστεί η έκθεση.
Εφημερίδες όπως η Independent, η Corriera della Sera και σημαντικά περιοδικά τέχνης και διαδικτυακοί τόποι, αφιέρωσαν φωτογραφίες του έργου και συνεντεύξεις του 40χρονου εικαστικού, Στέφανου Τσιβόπουλου.


·         Οφείλεται μόνο στο αναμενόμενο ενδιαφέρον για την ελληνική κρίση ή στην δύναμη του έργου;

Η "Ιστορία Μηδέν", που αποτελείται από τρία φιλμ κι ένα αρχείο εικόνων και κειμένων, είναι ένα έργο πολιτικό και φιλοσοφικό που μας καλεί να αναστοχαστούμε την Ιστορία, να επαναπροσδιορίσουμε τις σχέσεις μας με το χρήμα, προτείνοντας εναλλακτικούς τρόπους συναλλαγής που ενισχύουν το αίσθημα της αυτονομίας και ενεργοποιούν τη συνεργασία των κοινοτήτων.
Με έναυσμα την ελληνική και παγκόσμια κρίση επιχειρεί να εκφράσει εικαστικά  "ένα εναλλακτικό όραμα για το μέλλον", όπως έχει πει ο Στέφανος Τσιβόπουλος και η επιμελήτρια της έκθεσης, Συραγώ Τσιάρα.
Η Συραγώ Τσιάρα μίλησε στον Αθήνα 9.84 και τη Βάνα Λυκομήτρου.
«Το κλίμα είναι ήδη πάρα πολύ θετικό και, μάλιστα, πριν ανοίξει το έργο για το κοινό. Πρόκειται για ένα φιλμ το οποίο αποτελείται  από τρεις ιστορίες, σε συνδυασμό με ένα αρχείο εικόνων και κειμένων. Είναι τρεις ιστορίες που αφορούν την κατάσταση στη σύγχρονη Ελλάδα, στη σύγχρονη Αθήνα. Την ιστορία ενός Αφρικανού μετανάστη που συλλέγει άχρηστα μέταλλα, την ιστορία ενός καλλιτέχνη που επισκέπτεται την Αθήνα και συγκεντρώνει εικόνες από το αστικό περιβάλλον και την ιστορία μιαςηλικιωμένης συλλέκτριας που πάσχει από Αλτσχάιμερ και περνάει την ώρα της κατασκευάζοντας λουλούδια με χαρτονομίσματα των 50 και των 100 ευρώ, διότι πλέον τα λεφτά για εκείνη έχουν μόνο διακοσμητική κι όχι ανταλλακτική αξία. Αυτή είναι και η ουσία του έργου. Η σχέση που μας συνδέει με το χρήμα αυτή την εποχή. Γι αυτό και το αρχείο επικεντρώνεται σε εναλλακτικά νομίσματα και σε εναλλακτικά μοντέλα συναλλαγών, στην Ελλάδα αλλά και σε όλο τον κόσμο. Στη Γαλλία, στην Αγγλία, υπάρχουν πολλά παραδείγματα από στην Αφρική, την Νέα Ζηλανδία, την Ιαπωνία. Ιστορίες ανθρώπων και κοινοτήτων που προσπάθησαν να αλλάξουν τη ζωή τους, να αντιπαρέλθουν την χρηματική ανεπάρκεια με έναν άλλο πιο επινοητικό και δημιουργικό τρόπο. Αυτό σε γενικές γραμμές είναι το θέμα του έργου. Είναι εικόνα, είναι και ήχος είναι τρεις ταινίες πολύ υψηλής ποιότητας, με προδιαγραφές εικαστικού κινηματογράφου, είναι και το σύνολο των 32 ιστοριών με τα αρχειακά ντοκουμέντα που είναι κείμενα και εικόνες νομισμάτων».


·         Πώς δομείται το έργο του ελληνικού περιπτέρου;


Μια τεράστια κυκλική εγκατάσταση φιλοξενεί το Αρχείο, με κείμενα και εικόνες από παραδείγματα εναλλακτικών νομισμάτων και τρόπους ανταλλαγής προϊόντων και υπηρεσιών που έχουν εφαρμοστεί στο παρελθόν από κοινότητες σε διάφορα μέρη του κόσμου αλλά και σύγχρονες εφαρμογές εναλλακτικών κοινωνικών πειραμάτων. Π.χ. ένα σύστημα μεταφοράς μετρητών με προπληρωμένα λεπτά στο κινητό τηλέφωνο, το οποίο εξελίσσεται ως μία μορφή εναλλακτικού νομίσματος σε περιοχές της Αφρικής.
Το έργο "Ιστορία μηδέν" ολοκληρώνεται με τρία φιλμ μυθοπλασίας που προβάλλονται γύρω από την εγκατάσταση και αφηγούνται ισάριθμες ιστορίες ανθρώπινων σχέσεων με το χρήμα.

Η πρώτη είναι η ιστορία μίας ηλικιωμένης συλλέκτριας έργων σύγχρονης τέχνης, (Ράνια Οικονομίδου) που πάσχει από άνοια, ζει σε ένα σπίτι που μοιάζει με μουσείο και περνά το χρόνο της φτιάχνοντας λουλούδια οριγκάμι με χαρτονομίσματα του ευρώ.
Η δεύτερη ενός Αφρικανού μετανάστη (Στέφανος Μουαγκιέ) που περιπλανιέται στους δρόμους της Αθήνας σπρώχνοντας ένα καρότσι σουπερμάρκετ στο οποίο συλλέγει άχρηστα μέταλλα για να τα πουλήσει.
Η τρίτη είναι η ιστορία ενός καλλιτέχνη (Άρης Σερβετάλης), που παρατηρεί και καταγράφει με το iPad του τυχαίες σκηνές στους δρόμους της πόλης.
Το έργο παρουσι
άστηκε πρώτη φορά στα προεγκαίνια του ελληνικού περιπτέρου.
Στην 55η Μπιενάλε Βενετίας εκτός από τα εθνικά περίπτερα, τις παράλληλες εκθέσεις και τα αφιερώματα που απλώνονται σε όλη την πόλη, επίσης μεγάλο ενδιαφέρον έχει η κεντρική έκθεση της Αρσενάλε, με τίτλο "Palazzo Enciclopedico" (Εγκυκλοπαιδικό παλάτι), που εμπνεύστηκε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της φετινής Μπιενάλε, Μασιμιλιάνο Τζόνι.
Ανάμεσα στους καλλιτέχνες που συμμετέχουν είναι η Ελληνίδα εικαστικός Χριστίνα Σούλου, ενώ έργα του Βλάση Κανιάρη και του Δρόσου Σκυλλά, εντάσσονται στην επιμέρους έκθεση (200 έργα, 30 καλλιτέχνες) που επιμελείται η Σίντι Σέρμαν.

Πηγή: nooz
         polispress


History Zero - Stefanos Tsivopoulos al Padiglione Greco

Stefanos Tsivopoulos rappresenterà la Grecia alla 55 ° Esposizione Internazionale d'Arte della Biennale di Venezia con la sua opera History Zero  che sarà svelata ai Giardini durante l'anteprima il 29 maggio 2013. Il progetto è curato da Syrago Tsiara, Direttore del Centro di Arte Contemporanea di Salonicco, in Grecia, ed è stato commissionato dal Ministero ellenico della Pubblica Istruzione e degli Affari Religiosi, Cultura e Sport.
History Zero comprende un film di tre episodi a fianco di un archivio di testo e immagini. Tema del film il valore del denaro e il ruolo del denaro nella formazione dei rapporti umani da parte tre individui molto diversi; un collezionista d'arte anziano, affetto da demenza, un immigrato  che vive con  il traffico di di rottami metallici e un artista.
Al centro dell'installazione sarà un archivio di esempi e prove di vari modelli di sistemi di scambio non monetari alternativi. Piuttosto che limitarsi a documentare questi modelli, l'archivio si pone come una dichiarazione politica che propone una riforma a modelli comuni autonomi e forme di sopravvivenza e di resistenza.
History Zero, è stato appositamente commissionato per la Biennale. Arriva in un momento critico della storia greca ed europea. L'artista vede il culmine della crisi a più livelli come opportunità di interpretare una visualizzazione alternativa del futuro. History Zero implica non la fine, ma un punto di partenza, di ripresa e di crescita: l'inizio di qualcosa di nuovo. Avvicinandosi il nostro rapporto con il denaro poeticamente, dal punto di vista filosofico, l'artista propone soluzioni dinamiche per riaffermare la solidarietà, la cooperazione e la corresponsabilità in risposta alla crisi attuale. La combinazione di archivio e film mette insieme le diverse culture che circonda gli scambi economici, mentre sfidando l'aspetto sociale, politico e performativo di modelli di valuta alternativa.
Con sede ad Amsterdam e Atene, opera Stefanos Tsivopoulos 'si interessa alla memoria del passato, collettiva e individuale, il genius loci, o Spirito Protettivo, di un luogo, e le nozioni di discorso pubblico. Il suo lavoro si occupa anche della tecnologia dell'immagine, l'estetica televisiva e l'autenticità storica del cinema.

Stefanos Tsivopoulos

Nato nel 1973 a Praga, Stefanos Tsivopoulos vive e lavora ad Amsterdam e Atene. Ha studiato Belle Arti presso l'Accademia Superiore di Atene, la Gerrit Rietveld Academie e la Rijksakademie van Beeldende Kunsten di Amsterdam. Mostre personali includono ISCP di New York (2011); Kunstverrein Heidelberg (2010), Spazio Progetto Intelligente, Amsterdam (2010) e Art Forum di Berlino (2009). Mostre collettive includono Manifesta 8, Murcia (2010), Witte de With, Rotterdam (2010), BFI Southbank, Londra (2009); ev + a, Limerick (2009), Biennale di Atene (2007) e alla Biennale di Salonicco (2007). Tsivopoulos è rappresentato da Prometeogallery di Ida Pisani, Milano, e Kalfayan Galleries, Atene.

 Pubblicato da  Domenico Olivero

 

Πηγή: biennalediveneziaarte